پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118624
خالد مشعل: شکستن محاصره غزه هدف اصلي ماست/مذاکره با اسرائيل بي‌فايده است
تاریخ انتشار : 1393/06/03 19:55:19
نمایش : 1816
رئيس دفتر سياسي حماس در مصاحبه با يک شبکه ايراني اعلام کرد شکستن محاصره غزه هدف اصلي مقاومت است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، خالد مشعل، رئيس دفتر سياسي جنبش مقاومت فلسطين (حماس) در مصاحبه با شبکه خبر، تاکتيک‌ ها و دستاوردهاي نظامي مقاومت در جنگ غزه،‌ تاثير مقاومت بر فلسطيني‌هاي ساکن کرانه باختري، رابطه حماس با تشکيلات خودگردان، شروط گروه‌هاي مقاومت براي آتش‌ بس، ارتباط حماس با حزب‌الله لبنان و نقش کمک‌هاي ايران در تقويت قدرت دفاعي مبارزان فلسطيني بيان کرد.

متن اين مصاحبه شرح زير است:

خالد مشعل: خوشحالم که اين فرصت به من داده شد، با مخاطبان ايراني صحبت کنم.همانطور که مي دانيد ما حدود پنجاه روز است که در معرض تجاوزات نظاميان صهيونيست قرارداريم.

مقاومت فلسطين از ملت خود دفاع و دشمن را غافلگير کرد. مقاومت توانست نماي باشکوهي از صلابت و خلاقيت به نمايش بگذارد و محاسبات دشمن را بر هم زند.

پس از اين موفقيت هاي مقاومت، ما شاهد مانور لفظي صهيونيست ها درباره آتش بس بوديم، اين موضوع  را نخست مزدوران تل آويو مطرح کردند و در اين مدت، مذاکرات غير مستقيم در قاهره براي رسيدن به توافق در زمينه آتش بس برگزار شد، اما تاکنون اين تلاش ها موفق نبوده است، زيرا دشمن صهيونيستي نخواست به خواسته هاي مشروع مقاومت مردم فلسطين پاسخ درست دهد.

درخواست هاي ما شامل توقف تجاوزات، پايان محاصره غزه و آزادي اسراي در بند صهيونيست ها بود و چون جواب روشني از صهيونيست ها نگرفتيم دليلي نمي بينيم که بخواهيم به آتش بس مزورانه صهيونيست ها تن دهيم .

همه شما مي دانيد که اين يک جنگ سخت است و شاهديد که در غزه تاکنون بيش از دو هزار نفر شهيد شده اند که يک چهارم اين شهدا،  کودکان و يک چهارم ديگر نيز زنان و سالمندان هستند . همچنين بيش از ده هزار نفرزخمي شدند .

رژيم صهيونيستي در اين جنگ، دهها مسجد، بيمارستان، مدرسه از جمله مدارس آنروا و دهها هزار منزل مسکوني را ويران کرد که اين جنايت به مراتب بيشتر از هولوکاست است که آنها مرتب ادعا مي کنند.

اين يک جنايت جنگي است که مزدوران تل آويو مرتکب شده اند. آنها به دليل شکست در ميدان نبرد تلاش کردند از غير نظاميان انتقام بگيرند و همان طور که مي دانيد ايمان نيروهاي مقاومت است که نظاميان صهيونيستي را از پاي در اورده است، اما انها بدون رعايت هيچ چيزي به کشتن غيرنظاميان روي آورده اند .

با اين حال، ما در اين جنگ پيروز خواهيم شد، زيرا ما صاحبان حق در اين جنگ هستيم.

آقاي خالد مشعل به نظر مي رسد در اين دوره از جنگ غزه به لحاظ تاکتيک نظامي و مقاومت مردمي غزه در شرايط متفاوتي به سر مي برد علت اين تفاوت را در چه مي بينيد؟

خالد مشعل: بدون شک اين جنگ،  متفاوت با جنگ هاي سابق  و از جنگ هاي قبل طولاني تر است. همه گروههاي نظامي مقاومت از قبيل گردان هاي قسام ، سرايا القدس و همه جناح هاي نظامي جنبش هاي فلسطيني در اين جنگ به طور قابل ملاحظه اي پيشرفت کرده اند و با يکديگر هماهنگ تر شده اند.
همه اين گروه ها در اين جنگ ابتکارات جديدي در ساخت تجهيزات نظامي، شليک موشک، هدف گيري اهداف صهيونيست ها با کاربردهاي مختلف نظامي به دست اورده اند؛ حتي نيروهاي مقاومت در درگيري تن به تن با نظاميان صهيونيست که وارد غزه شدند ابتکاراتي از خود نشان دادند.

مقاومت توانست عمليات ويژه اي مانند عمليات ناحل عوز انجام دهد. اين دستاوردهاي مهم نظامي در آينده تدريس خواهد شد. مقاومت فلسطيني باوجود اختلاف بسيار در امکانات خود با امکانات دشمن، توانست عملکرد نظامي شگفت انگيزي از خود به نمايش گذارد. اين دستاوردهاي مهم بر انديشه نظامي و تاکتيکي بالاي مقاومت دلالت مي کند. اين جنگ به يک جنگ فکري و نبرد اراده و ايمان در مقابل ارتش متکي به سلاح رژيم صهيونيستي تبديل شده است، البته تاکيد مي کنم ما در مقايسه با نبردهاي قبلي به پيشرفت هاي خوب نظامي در مقابل صهيونيست ها هم دست يافته ايم .

من درباره حمايت مردمي از مقاومت بايد بگويم که ملت ما هميشه حامي مقاومت بوده است و از 100  سال قبل تاکنون مقاومت مي کند. ملت فلسطين هيچگاه در تعامل با مقاومت بخل نورزيده است. اين ملت هميشه فرزندان خود را در خدمت مقاومت قرار داده و هميشه صبور بوده است. البته صبر و شکيبائي ملت ما در اين جنگ بسيار بالا بوده است و شايد اين مساله به اعتماد و افتخار آنها به مقاومت باز مي گردد.

بايد بگويم همواره مردم فلسطين با اعتقاد و ايماني که به مقاومت در مقابل صهيونيست ها داشتند، مشتاقانه در مقابل تيرها و خمپاره هاي صهيونيست ها ايستادند و اصرارشان بر گزينه مقاومت بدان معني است که همه فهميده اند، تنها راه آزادي از يوغ جنايات رژيم صهيونيستي مقاومت است و بس.

اين موضوع به ياري خدا مژده خوبي است درباره اين که ملت و مقاومت  به اذن خدا پيروز خواهد شد و اين پيروزي دير يا زود محقق مي شود و طولي نخواهد کشيد که رژيم صهيونيستي مجبور خواهد شد از سرزمين ما بيرون رود.

با وجود اين که رژيم  صهيونيستي پيشتر درباره استقرار سامانه گنبد آهنين در سرزمين هاي اشغالي به ويژه تل آويو  تبليغ مي کرد، شما بهپادها و موشک هايي بر سر صهيونيست ها فرود آورديد و آرامش را از آنان گرفتيد؛ اين موضوع چه تاثيري بر روند جنگ داشت؟

خالد مشعل:ما به عنوان مسلمان به دستور خداوند که مي فرمايد: "واعدوا لهم ما استطعتم من قوه" ايمان داريم. خداوند از ما نمي خواهد که تواني به اندازه توان دشمن فراهم کنيم، زيرا ممکن است، مقاومت و ملت ها نتوانند امکاناتي به اندازه توان و امکانات رژيم هاي اشغالگر و متجاوز فراهم کنند.

بنابراين خداوند به اندازه توانمان به ما دستور داده است که امکانات فراهم کنيم و اين يعني اگر ما خود را براي جنگ آماده کرديم، خداوند به امکانات ما برکت خواهد داد و هنگامي که همه تلاش خودمان را به کار بگذاريم بدون شک خداوند برکت و تاثير گذاري در اين تلاش ايجاد خواهد کرد و اين همان اتفاقي است که اکنون براي مقاومت افتاده است.

اين موضوع نه تنها براي ملت فلسطين صدق مي کند، بلکه براي همه ملت هاي جهان قابل تحقق است. همواره گروهي که محق هستند امکانات لازم را فراهم و از فکر و انديشه خود استفاده مي کنند، اراده کافي براي مقابله با متجاوز دارند و بي شک اين موضوع سبب پيروزي آنان مي شود.

اکنون تصور کنيد، اين تلاش ها از سوي ملتي مؤمن، ملتي که از سرزمين اسراء و معراج و قبله اول مسلمانان دفاع مي کند، کساني که از قدس و غزه دفاع مي کند، نتيجه اش چه خواهد بود ؟ آيا اين نتيجه، جز پيروزي چيز ديگري خواهد بود؟  بدون شک اين دفاع با پيروزي همراه است.

متاسفانه دشمنان در دهه هاي گذشته با تبليغات تلاش کردند که بگويند ملت هاي عربي و اسلامي نمي توانند، مقابل رژيم هاي متجاوز، مقاومت و ايستادگي کننند. آنها ادعا مي کردند اين رژيم ها امکانات نظامي پيشرفته اي دارند. اما ثابت شد که با ابتکارعمل، ايمان، اراده، صبر، ابتکارات ساخت تجهيزات و پيشرفته سازي اين تجهيزات و ابتکار عمل در زمينه واکنش هاي غير منتظره؛ مي توان با امکانات ساده برفناوري پيشرفته پيروز شد.

البته اين به اين معنا نيست که ما در امکانات و توان نظامي همتراز شديم، بلکه به اين معناست که با اين امکانات ساده توانستيم دشمن را دستپاچه و غافلگير کنيم.

موضوع مهم ديگر در اين زمينه، امنيتي و اطلاعاتي است. در اختيار داشتن اطلاعات دقيق درباره مقاومت از سوي رژيم صهيونيستي، همواره از نقاط قوت اين رژيم بوده است. بنابراين صهيونيست ها راحت مي توانستند، ما را هدف قرار دهند، بنابراين مقاومت در مدت اخير توانست، فلسطين را از جاسوسان پاکسازي کند، زيرساخت هاي نظامي به دور از چشمان دشمنان و جاسوسان ايجاد کند. اين يک پيروزي امنيتي بسيار مهمي براي مقاومت به است.

بنابراين شما شاهديد که دشمن براي تحقق اهداف مهم با مشکل اساسي مواجه است و به همين علت ، دشمن از غيرنظاميان فلسطيني انتقام مي گيرد.

با توجه به اين مسائل شما شاهد تفاوت هاي چشمگيري در پيروزي هاي مقاومت نسبت به جنگ هاي قبل هستيد .

اين موفقيت ها و دستاوردهاي مهم مقاومت فلسطين، به ياري خداوند، در سال هاي آتي نتايج بسيار مهم تري در پي خواهد داشت.

به اميد خدا در سال هاي اينده، ابتکارات، توان و قدرت بيشتري از مقاومت شاهد خواهيد بود؛ به طوري که اين مساله ما را قادر مي کند اشغالگران صهيونيست را به شکست نهائي برسانيم.

شما شروطي براي برقراري اتش بس ارائه کرديد که از جمله آنها شکستن محاصره غزه است، آيا رژيم صهيونيستي با آن موافقت خواهد کرد؟

خالد مشعل:اين مسائل در حقيقت خواسته و شروط نيست، همه اين موضوعات حقوق ما است. اين حق هر ملتي است که بتواند بدون محاصره، بدون تحمل گرسنگي و بدون مجازات دسته جمعي زندگي کند. مي خواهيم غزه آزاد باشد. غزه و کرانه باختري هرکدامشان بخشي از وطن فلسطين هستند. مي خواهيم غزه بدون محاصره باشد. همه گذرگاه ها باز شوند. بندر و فرودگاه داشته باشيم. اين ها مسائل جديدي نيست.

 

همان طور که مي دانيد ملت فلسطين و ساکنان غزه از سال 2006 از محاصره و گرسنگي رنج مي برند. اين محاصره سبب شده است، غزه بزرگترين زندان در تاريخ شود و بيش از يک ميليون و هشتصد هزار نفر در اين مساحت کوچک و با فشردگي بسيار بالا زندگي کنند. غزه از ساده ترين حقوق زندگي و انساني محروم شده است. با پايان اين جنگ بايد همه انواع محاصره اعمال شده عليه غزه به پايان برسد. ملت ما در غزه بايد بدون تحمل گرسنگي و محاصره زندگي کنند. همه اين حقوق مقدمه مسائل ديگري است.

پايان يافتن محاصره غزه و توقف جنگ باعث نمايان شدن عامل اصلي جنگ، يعني مساله اشغالگري از سوي رژيم صهيونيستي و شهرک سازي اين رژيم مي شود. اين مساله باعث رو شدن سياستي که در پشت شهرک سازي هاي رژيم صهيونيستي نهفته ،خواهد شد .

احداث شهرک ها در اين منطقه، تجاوز به مسجد الاقصي و تقسيم زماني و مکاني آن از سوي اين رژيم خود مسائلي هستند که به برگهاي قطور پرونده سياه صهيونيست ها اضافه شده اند جنگ کنوني عليه غزه اين مساله را گوشزد مي کند که ملت ما خواستار رهائي از اشغالگري رژيم اسرائيل و شهرک سازي اين رژيم است.

ملت ما مي خواهد سرزمين و قدس خود را بازپس گيرد. همه حقوق خود را بازستاند و همانند ساير ملت ها بدون اشغالگري زندگي کند. در نتيجه ملت ما مي خواهد اين اشغالگري که آخرين اشغالگري جهان و تاريخ معاصر است به پايان برسد.

شما در پاسخ اظهار داشتيد که درخواست هاي ديگري هم براي برقراي آتش بس داريد اين درخواست ها چيست ؟

مسائلي از قبيل حل مشکلات نقل و انتقال پول به داخل غزه، تعرض نکردن به دولت وفاق ملي، حل مشکلات برقراي ارتباط بين غزه و کرانه باختري، توقف همه اقدامات تجاوزکارانه و بازداشت ها در کرانه باختري، از سرگيري فعاليت موسسات مختلف، توقف بازداشت اسراي آزاد شده بر اساس توافق شاليط، از جمله درخواست هاي ما است.

اين مسائل از سوي يک گروه فلسطيني يکپارچه مطرح و از آنها دفاع شد. همان طور که عرض کردم اين مسائل، شروط نيست بلکه حقوق ملت فلسطين است.

شما در اظهارات خود باز هم بر اين مساله تاکيد کرديد که خواستار ارتباط بين مردم غزه و کرانه باختري هستيد ، هدف شما از اين درخواست چيست ؟

خالد مشعل:اين موضوع از حدود 15 سال پيش مطرح شده بود. منظور از اين ارتباط، فراهم شدن امکان برقراري ارتباط بين مردم است. به عبارت ديگر، منظور ما فراهم شدن امکان نقل و انتقال کالا و مردم است، ما، ملت يک کشور و يک سرزمين هستيم.

شما چندي پيش ديدارهاي متعددي با آقاي محمود عباس در دوحه داشتيد، چه موضوعاتي در اين ديدار مطرح شد؟ و ارزيابي محمود عباس از مذاکرات با رژيم صهيونيستي چه بود؟

خالد مشعل:ما اعتقاد داريم که مذاکرات با رژيم صهيونيستي بي فايده است، زيرا اين مذاکرات بدودن برابري قوا و توان يکسان است.

ما دشمن خود را از زمان پيمان صلح مادريد تاکنون مورد آزمايش قرار داده ايم و به عبارتي ، دشمن از 23 سال گذشته تا کنون چيزي به ما نداده است. دشمن صهيونيستي حاضر نيست هيچ امتيازي به ما بدهد؛ مگر زماني که فشار مقاومت را احساس کرده.

اين رژيم ، جز با فشار مقاومت از جنوب لبنان عقب نشيني نکرد. از غزه جز با فشار مقاومت خارج نشد.بنابراين مذاکراتي که بدون اهرم فشار باشد، نتيجه اي نخواهد داشت. اين همان مواضع ما است که آنها را در ديدار با آقاي محمود عباس و رسانه ها اعلام کرده ايم و مواضع شناخته شده ما است.

البته اساس گفتگوها و ديدارهاي ما با آقاي محمود عباس که مورد اخري در دوحه بود، بر اساس اصل گفتگوها درباره موضوع وحدت ملي فلسطين و پايان دادن به اختلافات نهادينه شده است.

ما تلاش مي کنيم آشتي ملي محقق شود. خوشبختانه اين آشتي ملي در ماههاي گذشته محقق شده است، اما متاسفانه به محض اين که دوران اختلافات به پايان رسيد و دولت آشتي ملي شکل گرفت، يکباره دشمن وارد عمل شد و تلاش کرد، اين موفقيت ها را بدون نتيجه بگذارد تا بلکه بتواند با اعمال فشار عليه کرانه باختري در ماه گذشته و سپس شروع جنگ عليه غزه، بتواند وحدت ملي و مقاومت را هدف قرار دهد. در واقع اين همان ماهيت حقيقي دشمن ما است که هميشه مشغول تجاوز عليه سرزمين و ملت فلسطين است.

ما مي خواهيم در ديدارهايمان با آقاي محمود عباس دو مساله را بررسي کنيم. مساله اول اين است که چگونه مي توان مراحل آشتي ملي را ادامه و توافقات در اين زمينه را عملي کنيم و مساله دوم اين که چگونه مي توانيم به شکل يکپارچه، جنگ عليه غزه را متوقف کنيم.

همچنين مسائلي از قبيل اين که چگونه بتوانيم درباره موضوعات کرانه باختري به وحدت نظر برسيم، چگونه به اين تجاوزات پاسخ دهيم و به توافقي که خواسته هاي ملت فلسطين را برآورده کند، برسيم .

ما مسائل بسياري داريم که بايد با همياري ساير گروههاي سياسي فلسطين حل و فصل شود تا بتوانيم به يک وحدت رويه برسيم .

مسائل ديگري از قبيل اين که چگونه در کنار هم مبارزه کنيم. چگونه به يک راهبرد مبارزاتي نشأت گرفته از مقاومت، برسيم و اين که چگونه مي توانيم نظر مشترک در تصميم گيري هاي سياسي داشته باشيم تا ضامن منافع ملت فلسطين شويم.

همچنين ما بايد راهکارهاي مقابله با فشارهاي رژيم صهيونيستي در سايه جانبداري جامعه جهاني و آمريکا از اين رژيم را بررسي کنيم .

بنابراين به اعتقاد ما در اين مرحله، ما بايد به مسائل داخلي خودمان بيشتر توجه کنيم تا به ياري خداوند توان بيشتري براي مقابله با تجاوزات و جنگ رژيم صهيونيستي بدست آوريم.

من از صحبت هاي شما اين طور برداشت کردم که اولويت نخست حماس مبارزه است و نه مذاکره ؟

خالد مشعل:بله درست است. مقاومت راهبرد ما در پيکار با دشمن است و ما بايد دشمن را مجبور کنيم که از موضع ضعف در پاي ميز مذاکره مجبور شود که به ما امتياز بدهد و در اين حال است که مذاکره با دشمنان معنا پيدا مي کند.

همانطور که حضرت پيامبر (ص) با دشمنان خود وارد مذاکره شد و قرآن کريم با صراحت درباره اين مساله صحبت کرد.

بنابراين راهکار درست اين است که شما بايد در ابتدا تا جائي که امکان دارد توان و امکانات براي مقابله با اشغالگر و متجاوز فراهم کنيد تا در مقابل فشار صهيونيست ها مجبور به تسليم نشويد،  در آن هنگام مذاکره داراي مفهوم و ارزش مي شود. اما پيش از آن ، مذاکره هيچ ارزشي نخواهد داشت.

همچنين بي نتيجه بودن مذاکرات بدون فراهم شدن اين مقدمات از سوي فلسطيني ها پيش از اين آزموده شده و صهيونيست ها تنها با ضربه و فشار مقاومت حاضر به تسليم هستند.

 آيا همکاران شما در تشکيلات خودگردان هم مثل شما فکر مي کنند؟

خالد مشعل:فلسطين شاهد تجربه طولاني در زمينه مبارزات و فعاليتهاي سياسي مختلف بوده است. در فلسطين احزاب، جنبش ها و شخصيت هاي مختلفي وجود دارد. همچنين رويکردهاي متفاوتي در اين کشور وجود دارد.

بنابراين نمي توان گفت که همه ما يک رويکرد و موضع واحدي داريم. بلکه رويکردهاي متفاوتي وجود دارد. حتي اختلاف نظر نيز درباره برخي از اين مسائل هم وجود دارد.

با اين حال مي توانم بگويم که بخش اعظم جريان هاي سياسي فلسطين به ويژه در سال هاي گذشته، باورهايشان نسبت به ثمر بخش بودن مقاومت افزايش يافته و به اين نتيجه رسيده اند که مقاومت همان راه درست و کارآمد براي بازيافتن حقوق ملت ماست.

بنابراين مي توان گفت که بيشتر جريانات سياسي در اين راستا حرکت مي کنند، اما بدون شک آراء و افکار متفاوت ديگري هم وجود دارد که ما به آن احترام مي گذاريم.  خوشبختانه ما در فلسطين عادت کرده ايم چگونه با وجود اين اختلاف ديدگاه ها بتوانيم با گفتگو و نه درگيري در کنار هم باشيم ، زيرا تنها درگيري و جنگ ما بايد با رژيم اشغالگر و متجاوز باشد.

در جريان برقراري اتش بس مصر و قطر طرح هائي ارائه کردند، کداميک از اين طرح ها با برنامه شما تطابق دارد؟

خالد مشعل:ما اهداف مشخصي داريم و صرف نظر از وسيله و راه رسيدن به آن، بر دستيابي به  اهداف مورد نظر، اصرار داريم.هدف ما توقف تجاوزگري ، اجابت درخواست فلسطينيان، و در راس همه  آنها، بر داشته شدن تحريم ها از غزه است.اما چطور؟! ؛ از طريق حوادث جاري در مصر و تظاهراتي که در مخالفت با تجاوزات رژيم صهيونيستي در اين کشور در جريان است  يا  مذاکراتي با ميانجيگري مصر  و يا با تلاش هايي  که  قطر و ترکيه در اين خصوص انجام داده اند و يا از هر طريق ديگر.
در هر حال، ما از هر تلاشي که در راستاي تحقق خواسته فلسطينيان باشد، استقبال مي کنيم.

آيا تجربه همکاري گروه هاي فلسطيني در آينده تکرار خواهد شد و  مي تواند فلسطين را از اين  وضعيت بيرون آورد؟

خالد مشعل:همانطور که در جنگ اخير مشاهده کرديد، همکاري گروه هاي فلسطيني با يکديگر، در اين ميدان،  دو شکل و حالت دارد. حالت اول؛ همکاري و هماهنگي در حوزه ميداني، در دفاع از مردم غزه در برابر تجاوزات رژيم اشغالگر، که  در جنگ اخير بين ما و گردان القسام و جنبش جهاد اسلامي  و شاخه نظامي سرايا القدس،  و برادرانمان در جبهه ملي و دموکراتيک  و نيز گردان هاي صلاح الدين و ديگر گروه هاي مقاومت در نوار غزه،  به شکل  خاصي انجام شد. شکل ديگر همکاري، همکاري سياسي است. همانطور که در مذاکرات غير مستقيم  بيان شد، ما با جنبش فتح و سازمان هاي آزادي بخش و جنبش جهاد اسلامي،  موضعي واحد اتخاذ کرديم تا به حقوق و خواسته هايمان دست يابيم.اينها همکاري  ميداني و سياسي گروه هاي فلسطيني  در داخل فلسطين است  و اما همکاري در خارج از فلسطين. ما معتقديم که مسئله فلسطين مسئله امت عربي و اسلامي است و ما از تلاش همه کشورها و جنبش ها و گروه ها ، در اين زمينه، استقبال مي کنيم. جنگ فلسطين، جنگ امت اسلام است، چرا که فلسطين و قدس و مسجد الاقصي،  قلب امت اسلام است و رژيم صهيونيستي، تهديدي براي همه امت اسلام  به شمار مي رود.بنابراين ما هميشه از  تلاش ها و همکاري هاي همه گروه ها، در  جنگ فلسطين ،  استقبال مي کنيم.

درباره همکاري گروه هايي مثل حزب الله با مقاومت چه برنامه اي داريد؟

خالد مشعل: شما مي دانيد که ما از ساليان طولاني با حزب الله ، رابطه  داشته و هنوز هم  اين روابط پا بر جاست. حزب الله از دهه 80   در حال مبارزه  با رژيم اشغالگر است.حزب الله در سال 2006   با اين رژيم  وارد جنگ شد و ما هم در جبهه فلسطين ، در سال هاي 2000 و 2008 و 2009 و 2012 رو در روي صهيونيست ها ايستاديم .
در واقع هر يک از ما، در جبهه خود، به مقاومت در برابر  اين رژيم پرداخت و به ياري خدا، همانطور که  به شما گفتم ما تاکيد داريم که همه  تلاش ها اگر متحد و يکپارچه روي دهند نتيجه ان فتح و پيروزي براي جبهه اسلام است.

آيا در اين زمينه گام هايي برداشته شده ؟

خالد مشعل: اين باور من و همه برادرانم در اين جنبش است که  گروه هاي مختلف امت عربي و اسلامي در  يک جبهه در مبارزه با رژيم صهيونيستي همکاري کنند.

ايمان داريم که جنگ واقعي  که جا دارد همگان در آن مشارکت کنند  جنگ با اشغالگران صهيوينستي است که  نه فقط فلسطين، بلکه همه امت اسلام را، تهديد مي کند.

تاثير مقاومت مردم غزه بر مردم کرانه باختري چگونه بوده و چشم آنداز آينده جنبش هاي آزاديبخش و مقاومت را در کرانه باختري چگونه مي بينيد؟

خالد مشعل: شما مي دانيد که کرانه غربي نيز از اشغالگري هاي  مستقيم رژيم صهيونيستي، شهرک سازي ها، ساخت ديوار حائل، سرقت زمين ها،  يهودي سازي به ويژه در قدس و مسجدالاقصي، تقسيم کرانه غربي و تجاوزگري هاي شهرک نشينان،  رنج مي برد.

بيش از 6000  فلسطيني در بازداشت به سر مي برند.کرانه غربي در اين زمينه، مشکلات زيادي دارد. بنابراين انگيزه مقاومت و جهاد و مبارزه با نيروهاي اشغالگر، در بين مردم کرانه غربي،  زياد است.اما بمباران مناطق کرانه غربي  توسط دشمن و  تدابير امنيتي شديد،  از جنبه هاي مختلفي،که نمي خواهم بيشتر از اين آنرا باز کنم،  بدون ترديد عرصه را بر مردم کرانه غربي تنگ کرده است ولي هنوز فرصت و زمينه ، براي از سر گيري مقاومت در اين منطقه دست نداده است.

با جناياتي که اين رژيم در حق مردم کرانه غربي مرتکب شده، طبيعي است که در نهايت  با مقاومت و خشم فلسطينيان ، رو به رو خواهد شد؛ همان طور که در دو ماه گذشته ، شاهد آن بوديم.

مبارزه  در کرانه غربي، جريان دارد  و ما چيزي بر آن نخواهيم افزود.جنگ غزه و اقدامات مقاومت در غزه، روح ملي را در کرانه غربي و همه فلسطين و کشورهاي عربي و اسلامي و آزادگان جهان بيدار خواهد کرد و بدون ترديد ، صلابت مردم کرانه غربي  و اعتماد آنها را به مقاومت، افزايش خواهد داد. من مطمئن هستم  جنگ غزه بازتاب ها و آثاري  از خود بر جا خواهد گذاشت که به زودي تعبير ان  در کرانه غربي  نمود خواهد يافت به ويژه  که  عواملي در کرانه غربي حضور دارند که مردم را به مبارزه با رژيم اشغالگر و شهرک هاي صهيوينست نشين آن، فرا مي خوانند.
ملت اصيل فلسطين که ساليان طولاني، در مقابل اشغالگران مقاومت کرده اند تا پايان اشغالگري هاي رژيم صهيونيستي ، مبارزه را متوقف نخواهند کرد.

بسته بودن راه هاي ارتباط زميني و هوايي و دريايي يکي از مشکلات مردم غزه است آيا دولت مصر اقدام جدي براي بازکردن گذرگاه رفح انجام داده است ؟

خالد مشعل: برادر عزيز !  بين غزه و رژيم صهيونيستي  چندين  گذرگاه قرار دارد و ما در پي آنيم که اين گذرگاه ها باز شوند.بين غزه و مصر، فقط يک گذرگاه قرار دارد، که گذرگاه رفح است.و اين مسئله اي بين فلسطين و مصر است و ما از برادرانمان در مصر مي خواهيم که  اين گذرگاه را باز کنند.

امت اسلام و مصر در اين خصوص، مسئولند و اين بخشي از مسئوليت آنهاست و ملت فلسطين در غزه نياز دارند که اين گذرگاه ها  به ويژه گذرگاه رفح، که دروازه غزه به همه کشور هاست، باز شود و ما اميدواريم که به زودي به اين هدف دست يابيم.

 چرا دولت مصر در بازکردن آن تعلل مي کند؟

خالد مشعل : نمي خواهم  در رسانه، مستقيما، به اين موضوع بپردازم. اما با مقامات مصر در اين خصوص گفتگوهايي انجام شده و گروه هاي فلسطيني  مصمم هستند که اين موضوع را با مقامات مصر حل کنند.

 آيا ديگر کشورهاي عربي هم گام جدي براي رفع محاصره غزه برداشته اند؟

خالد مشعل: برخي کشورهاي  اسلامي و عربي،  با ارسال کمک، و با  دفاع از خواسته ملت فلسطين و بر داشته شدن محاصره غزه، و  باز شدن گذرگاه ها و پايان دادن به محاصره، براي ياري مردم فلسطين، تلاش هايي  صورت دادند. موضعگيري هاي خوبي هم از سوي کشورهاي عربي و اسلامي صورت گرفت اما بي توجهي ها و بي مبالاتي هايي هم ديده شد اما ، خدا رو شکر اکثر ملت هاي عربي و اسلامي در مبارزه با اين دشمن اشغالگر، در کنار ملت فلسطين هستند و ما از همه تلاش هايي که در اين زمينه صورت گيرد استقبال مي کنيم و کساني را که در اين امر کوتاهي کردند را به خداوند بزرگ  و  تاريخ واگذار مي کنيم.

انتظار افکار عمومي از سازمان هاي بين المللي و نهادهاي حقوق بشري اين بود که در جنگ غزه وارد شوند و مانع از جنايات رژيم صهيونيستي شوند اما سکوت کردند علت اين تعلل چيست ؟

خالد مشعل: ابرقدرت ها و سازمان ملل،  در اين خصوص کوتاهي کردند و برابر  جنايت هاي دشمن صهيونيستي ، سکوت کردند.جوامع غربي حتي هدف قرار گرفتن بيمارستان ها و انهدام خانه هاي مسکوني و نيز هولوکاستي که ارتش اشغالگر صهيونيست عليه فلسطينيان به راه انداخت را نديدند و در واقع کاري نکردند. امروز همه اين را مي دانند..

من فکر مي کنم اين سکوت بي شرمانه غرب که همواره سياست سازمان هاي غربي مدعي حقوق بشر بوده ، لکه ننگي بر پيشاني آنهاست. همانطور که مي دانيد ما از زمان پيدايش مسئله فلسطين، از اين موضوع، رنج مي بريم.

از دهه هاي 20 و 30 و 40  که،  فلسطين  تحت الحمايه انگليس قرار گرفت و از سال 48 و اشغال فلسطين توسط رژيم اشغالگر، ما از اقدامات جانبدارانه اين سازمان ها درباره رژيم صهيونيستي و کوتاهي آنان در قبال ملت فلسطين، رنج مي بريم.

اما در سال هاي  اخير شاهد بوديم  قبح و زشتي سيماي عملکرد رژيم صهيونيستي در اذهان  عمومي جامعه بين الملل افزايش يافته است که البته ناشي از  تشديد جنايات اين رژيم به ويژه جنايت در حق شهروندان غير نظامي در جنگ هاي ادامه دار و سياست  شهرک سازي ها  و همچنين جهاد فلسطينياني بود که پيامشان را  به صورت هاي مختلف،به گوش جهانيان رساندند. هر چند که ما از جانبداري بسياري از اين سازمان هاي بين المللي رنج برديم اما امروز،  شاهد پيشرفت هاي مهمي در سطح بين المللي، نخبگان و دانشگاهيان هستيم که رژيم اسرائيل را از نظر اقتصادي و  فرهنگي تحريم مي کنند و ما نيز مشوق آنها بوده و امت عربي و اسلامي بايد  با هدايت اين جنگ ،  در اين زمينه، در جهان، الگو باشد.

باتوجه به اينکه اقدام رژيم صهيونيستي در غزه يک نسل کشي است ، آيا شما برنامه اي داريد که رژيم صهيونيستي را به دادگاه جنايتکاران جنگي بکشانيد ؟

خالد مشعل: نقل قولي معروف مي گويد : " کسي که  مطمئن باشد مجازات نمي شود، بي ادبي مي کند."

رژيم صهيوينستي هم به علت ضعف و ناتواني جامعه بين الملل، مطمئن است که عقوبت و مجازاتي در کار نيست و جانبداري کامل آمريکا و غرب از  سياست هاي رژيم اسرائيل اين رژيم را در جنايت هايش  گستاخ کرده.

اکنون زمان آن رسيده است که اين دشمن مجازات شود و خدا را شکر، که اذهان عمومي، به اين باور رسيده است که سران دشمن صهيونيستي به عنوان جنايتکاران جنگي، بايد مجازات شوند و ما از تشکيلات  خودگردان فلسطين، بعد از اينکه فلسطين به  عنوان  دولت عضو ناظر سازمان ملل متحد در آمد،خواستيم که  به قرارداد کنوانسيون رم بپيوندد و اجازه دهند  که  سران دشمن صهيونيستي را به عنوان جنايتکار جنگي، به  دادگاه جنايات  بين المللي  بکشانند. به ياري خدا به زودي در اين خصوص اقدامات لازم انجام خواهد شد.

 ارزيابي شما از همکاري ايران و حماس و نقش ايران در پيروزي مقاومت چيست؟

خالد مشعل: همان طور که مي دانيد ما از دهه 90 ميلادي ،روابط بسيار خوبي با جمهوري اسلامي ايران داريم و ما از کمک هاي مالي و نظامي ايران بر خوردار بوده ايم و اين امر در پيشرفت هاي مقاومت تاثير گذار و از نظر ما بسيار عالي بوده.

البته در سال هاي اخير،در برخي موارد اختلاف نظر هايي با تهران به وجود آمد  که البته ربطي به مسئله فلسطين ندارد، و همچنين در خصوص موضوع سوريه،اختلافاتي روي داد که بر روابط ما تاثير گذاشت اما در نهايت ما به وحدت و اتحاد امت اسلام در جنگ فلسطين، و بر ادامه روابط با همه  امت  اسلامي  از جمله ايران، تاکيد داريم.

پيام ما به ملت ايران آن است که جنگ با اسرائيل، جنگ همه امت اسلامي و عربي از جمله ملت ايران با صهيونيستهاست. ما از ملت ايران به خاطر همه حمايت هايي  که در گذشته از ما داشتند، قدرداني مي کنيم و اميدواريم که امروز، در مبارزه با خطر صهيونيستي که همگان را تهديد مي کند،  امت اسلام، متحد و يکپارچه، از درگيري ها و اختلافات حاشيه اي و درگيري هاي فرقه اي و ديني خارج شود.

باوجود همه اختلافات طايفه اي و مذهبي و نژادي، امتي واحد هستيم و اولويت آن است که در مبارزه با رژيم صهيوينستي، در سرزمين فلسطين، متحد شويم و با کنار گذاشتن اختلافات، و حفظ  امنيت و ثبات، آرمان ها، حقوق و مصالح امت هاي عربي و اسلامي را محقق کنيم و براي  نبرد با رژيم صهيوينستي، آماده باشيم.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html